nachtrust

Hierdoor slaap je écht lekker!

Een goede nachtrust is essentieel voor een productieve dag. Ik moet toegeven dat ik dan ook flink wat uurtjes nodig heb om echt goed uitgerust te zijn. Maar natuurlijk is slaap voor iedereen een belangrijke factor van de gezondheid die soms onderschat wordt. Ik had vroeger heel veel slaapproblemen. Slecht in slaap vallen, heel veel wakker worden en een continu onrustig gevoel in mijn lichaam. Super vervelend! Ik verlangde naar die nachten waarin je in één ruk door kon slapen en vervolgens heerlijk uitgerust wakker worden. Ook al is het vroeg! Ach, ik zal nooit springen om om 6 uur mijn bed uit te komen denk ik… Maar door de jaren heen heb ik wel wat fijne dingen ontdekt die ervoor zorgen dat ik nu wel écht héérlijk slaap de meeste nachten.

Ritueel

Het creëren van een avondritueel is het aspect wat mij het meeste geholpen heeft. Het gaat hier nog niet eens zozeer over een ritme. Maar puur het volgen van handelingen waardoor je lichaam weet dat je gaat slapen. Ga bijvoorbeeld eerst 5 minuten onder een warme douche, lees vervolgens een half uur een goed boek en denk dan 5 minuten lang aan je geplande vakantie. Het is even wennen maar na een tijdje zal je merken dat het werkt! Ik val sneller in slaap en slaap er ook beter door.

Ritme creëren

Vroeger had ik totaal geen ritme. De ene avond sliep ik enorm laat terwijl ik de andere avond om 9 uur in mijn bed lag. Lijkt fijn, maar dat vind je lichaam niet. Nu ik de meeste avonden rond half 12 ga slapen en de wekker standaard tussen 7 en half 8 zet, merk ik dat mijn lichaam daaraan gewend raakt. Ik word vaak zelfs zo’n 5 minuten voor de wekker wakker! En vooral met een stuk frisser en meer uitgerust gevoel dan voorheen.

bed

Je bed

Naast een fijn ritueel en goed ritme, is je bed zelf ook ontzettend belangrijk. Niets is fijner dan slapen in een schoon bed toch? Zelf vind ik een mooi design van het dekbed ook prettig. Zo zou ik bijvoorbeeld nooit onder een zwart dekbed lekker kunnen slapen. Bij de webshop LivingComfort Textiel heb je een enorme keuze aan dekbedovertrekken, hoezen, spreien en nog veel meer. Wist je dat bijvoorbeeld het materiaal waaronder je slaapt ook heel belangrijk is voor je nachtrust? Zo verkoopt LivingComfort Textiel bijvoorbeeld items die bestaan uit microvezel, katoen, satijn of flanel. En ook nog eens voor een fijn prijsje! Ze hebben inmiddels al meer dan 15.000 tevreden ‘slapers’.

Frisse lucht

Het is bewezen dat het het beste is om je slaapkamertemperatuur rond de 18 graden celsius te hebben. Gooi het raam open dus! Wanneer ik het warm en benauwd heb, word ik altijd een stuk vaker wakker door de nacht heen. Tegenwoordig zet ik mijn raam een uurtje voor het slapen wagenwijd open. Wanneer ik dan echt naar bed ga laat ik hem op een kiertje staan. Ook in de winter!

Ontspanning

Ontspanning zoeken voor het slapen is ontzettend belangrijk. Ook ik vind het verleidelijk om nog even lekker youtube filmpjes te kijken of door mijn Instagram tijdlijn heen te scrollen. Maar er is inmiddels genoeg onderzocht over het feit dat dat gewoon slecht is voor je nachtrust. Een rustgevend muziekje luisteren helpt voor mij erg goed. Bijvoorbeeld de bovenstaande afspeellijst! Mijn favoriet is het nummer: falling slowly van Glen Hansard. Ook kan een kopje kamille thee goed werken. En voor sommige mensen schijnen ASMR filmpjes de uitkomst te zijn.

Wat helpt er bij jullie goed voor een goede nachrust?

Liefs Lonneke

4 Comments

  • Reply Come-Moda 8 maart 2017 at 12:12

    Lekker kopje Slaaplekker thee helpt bij mij!

  • Reply nicole 8 maart 2017 at 12:19

    Ik herken het wel idd, zelf slaap ik altijd prettig als ik voordat ik naar bed ga niet meer op mijn telefoon kijk dit helpt toch ook goed!

  • Reply Girls-things 9 maart 2017 at 11:29

    Handige tips.
    Het ritueel gedeelte helpt bij mij ook altijd. En ronde dezelfde tijd naar bed gaan.
    Voordat ik vaak ga slapen praat ik met mijn moeder over wat er allemaal in mijn hoofd rond spookt. Dan hoef ik daar voor het slapen niet meer aan te denken. Dan is het er al uit en is mijn hoofd leger. Ook wel fijn ;).

  • Reply Sonja 17 maart 2017 at 11:42

    Goed slapen lukte bij mij de laatste week even niet zo goed en dat heeft inderdaad zo ontzettend veel invloed op hoe je je gedurende de dag voelt… Ik ben er inmiddels achter dat het bij mij komt door alle geluiden, want afgelopen nacht had ik oordopjes ingedaan en sliep ik als een roosje! Frisse lucht en een fijn avondritueel zijn voor mij inderdaad ook erg belangrijk.

  • Leave a Reply